13/10/2021

#2 Natalia Osica: Czego naukowcy potrzebują od biznesu i społeczeństwa?

Jak wynika z badania State of Science Index, naukowcy to grupa zawodowa, której najbardziej ufamy, w której pokładamy wielkie nadzieje. To olbrzymia odpowiedzialność, ale też presja. W dobie pandemii mogliśmy ją szczególnie odczuć. Od naukowców oczekuje się bardzo wiele, bo to od nich zależy rozwój społeczno-gospodarczy i technologiczny naszego kraju. Ufamy im, ale czy wspieramy? Warto odpowiedzieć sobie na pytanie co motywuje naukowców do pracy, jak możemy im pomóc w rozwoju i co możemy zrobić by ich ogromna wiedza i wyniki prac badawczych była jeszcze bardziej widoczne,

Gościem drugiego odcinka podcastu „Zaufaj Nauce” będzie Natalia Osica, socjolożka i mediatorka, która od lat działa na rzecz widoczności naukowców i transferu wiedzy do społeczeństwa i gospodarki, założycielka pro science.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o tym, jakie są nowe trendy w komunikacji osiągnieć pracy naukowców, jakie są możliwości współpracy naukowców z biznesem i społeczeństwem oraz, jak wspierać naukowców, aby chętniej mówili o swoich osiągnięciach, obejrzyj lub wysłuchaj drugi odcinek programu „Zaufaj Nauce”. Gospodarzem programu jest dziennikarz naukowy Rafał Motriuk.

Gość:

Natalia Osica – socjolożka specjalizująca się w  komunikacji społecznej, rozwiązywania konfliktów, mediacji i negocjacji. Od ponad dekady działa na rzecz transferu wiedzy ze świata akademickiego do otoczenia społeczno-gospodarczego oraz społecznej odpowiedzialności nauki. Założycielka pierwszej w Polsce agencji PR dla sektora szkolnictwa wyższego i B+R – pro science. Była rzeczniczka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, była prezeska Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych Naukowi.pl, laureatka tytułu Popularyzator Nauki przyznawanego przez Nauka w Polsce PAP. Wykładowczyni Uniwersytetu SWPS (kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (szkoła doktorska). Jurorka w konkursie dla doktorantów Three Minutes Thesis organizowanym przez Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej. Dla naukowców i jednostek naukowych prowadzi szkolenia, których celem jest zachęcenie ich pracowników do współpracy z otoczeniem. W 2013 roku ukazała się jej książka pt. „Sztuka promocji nauki” (wyd. OPI-PIB) napisana wspólnie z Wiktorem Niedzickim, dziennikarzem i popularyzatorem nauki.

Zapraszamy do wysłuchania

Posłuchaj nas na kanałach podcastowych:

Poszczególne sygnatury czasowe wskazują na konkretny fragment nagrania:

  • 0:53 Czy naukowcy są autorytetem dla opinii publicznej?
  • 3:10 Czy naukowcy są niechętni do popularyzacji nauki?
  • 7:20 Czego potrzebują naukowcy, aby chętniej dzielić się z nami swoją wiedzą?
  • 21:08 Czego oczekuje się od naukowców w zakresie współpracy z otoczeniem?
  • 23:41 Jakie są nowe trendy w komunikacji wyników badań naukowych?
  • 26:49 Jak wspierać naukowców, aby chętniej mówili o swoich osiągnięciach?